!css

Vishing

Vishing, czyli phishing głosowy, to oszustwo przeprowadzane za pomocą rozmowy telefonicznej.

Oszust telefonuje do Ciebie i próbuje pozyskać Twoje dane osobowe i finansowe

Jak rozpoznać oszustwo

Oszust telefonuje pod losowo wybrane numery stacjonarne z określonego obszaru. Odbierając, słyszysz nagraną wiadomość, że na twoim koncie bankowym zostały przeprowadzone niecodzienne transakcje i prośbę o natychmiastowe zatelefonowanie pod pewien numer. Jeśli zatelefonujesz pod ów numer, usłyszysz albo kolejne nagranie, albo osobę udającą pracownika banku – i prośbę o podanie danych związanych z usługami bankowymi, z jakich korzystasz, oraz haseł. Informacje te zostaną następnie wykorzystane do kradzieży Twojej tożsamości i do dokonania zakupów w internecie lub włamania na Twoje konto bankowe.

Inna wersja vishingu: ktoś telefonuje do Ciebie i udaje pracownika Twojego banku. Mówi Ci, że dokonano podejrzanego zakupu.  Następnie prosi Cię o podanie Twoich danych osobowych, w celu sprawdzenia, czy doszło do oszustwa.

Co robić, jeżeli odbierzesz telefon od oszusta

Oszuści wykorzystują stres i strach, starają się wzbudzić poczucie konieczności pilnego działania wynikającej z prawdopodobieństwa, że Cię oszukano.

  • Nigdy nie podawaj przez telefon informacji związanych z usługami bankowymi, z jakich korzystasz, swoich danych osobowych ani żadnych innych informacji.
  • W razie otrzymania prośby o zatelefonowanie pod określony numer, nie dzwoń.