Vishing
Vishing, czyli phishing głosowy, to oszustwo przeprowadzane za pomocą rozmowy telefonicznej.
Vishing rozwinął się z powodu nieufności użytkowników Internetu spowodowanej phishingiem.
Jak rozpoznać próbę wyłudzenia informacji poprzez vishing?
- Bądź czujny w obliczu typowych wiadomości będących próbą wyłudzenia danych. Oszuści rzadko znają Twoje imię.
- Spróbuj zweryfikować tożsamość dzwoniącego.
- Oszuści grają na psychologicznej wrażliwości swoich ofiar, wywołując u nich stres i fałszywe poczucie pilności związane z możliwością bycia oszukanym.
- Oszuści mogą również wspomnieć o udostępnieniu danych osobowych na stronach firmowych lub w sieciach społecznościowych.
W razie wątpliwości prosimy o kontakt z Państwa stałym rozmówcą w Societe Generale.
Co robić w obliczu próby vishingu?
Jeśli zostaniesz poproszony o oddzwonienie pod konkretny numer, nie rób tego. Znajdź numer telefonu podany przez wystawcę karty kredytowej i zadzwoń pod ten numer.
Ponadto, powinni Państwo wiedzieć, że Societe Generale nigdy nie poprosi Państwa o tego typu informacje za pośrednictwem poczty elektronicznej, faksu lub telefonu. W razie wątpliwości prosimy o kontakt z Państwa stałym współpracownikiem w Societe Generale.
Jak ograniczyć ryzyko oszustwa
- Ogranicz ilość danych osobowych, które udostępniasz w Internecie.
- Spróbuj zweryfikować tożsamość swojego rozmówcy, aby upewnić się, że rozmowa jest legalna.
- Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych, takich jak adres e-mail czy numer telefonu i nigdy nie informuj o strukturze organizacyjnej swojej firmy.
- Unikaj udostępniania swoich danych służbowych (adres e-mail, numer telefonu służbowego, itp.) na zewnętrznych stronach, chyba że jest to konieczne ze względów zawodowych.
- Unikaj wykonywania czynności, o które prosi Twój rozmówca: modyfikacji konfiguracji, wysyłania maili, otwierania linków itp.
Co należy zrobić w przypadku udowodnionego lub podejrzewanego oszustwa?
Jeśli przekazałeś poufne informacje, skontaktuj się ze swoim stałym rozmówcą w Societe Generale.